חיים גורי פגש את אחותו של המלך ארתור בכביש 234 (…)

חיים גורי פגש את אחותו של המלך ארתור בכביש 234 (…)

(פעם ראינו פטה מורגנה* במישורים שמדרום לאורים)

CC0 Public Domain Via wikimedia

 

מרדכי ספיר, נאמן הארכיון של אורים, העביר אלי שני שירים של חיים גורי מתוך ספרו “מאוחרים” (2002); השיר “צום וצמאון” – להלן:

כי הצמאים בראו את אלהים \ לא הרוויים. \ כי הרעבים והשרובים קראו בשמו בראשונה, \ והם שנמצאו ראויים \ להתגלות ההיא. \ אני רואה שנית, כמו אז, בלב הצהריים באימרה, \ מטעי דקלים צפים על אגמי שרב, \ שכה אחיה. \ גם המשוררים כתבו על ברית של צום וצמאון, \ על מערומי האש. \ פה נראים דברים שלא נודעו לפני כן \ במקום אחר.

והנה עוד ארבע שורות מתוך שיר אחר (“בדרך לצין”) מאותו הקובץ:

– – – וראיתי באופק הרים נשברים אל תהום פעורה, \ והלאה, דרומה, מישור עינות מים, \ דקלים רעודים כמו אז באימרה, \ הצפים בחסדי השרב.

כך התרשמה נפשו של המשורר מתופעת הפטה מורגנה שנצפתה באופן קבוע בדרך מאימרה [=עִמַארָה, היא תחנת המשטרה המנדטורית שאליה עברו חברי אורים בשנת 1948] לצאלים. בכל ימות החמה במהלך השנה, משעות הצהריים ואילך, המבט לדרום זיהה שלוליות-מים ענקיות ההולכות ומתרחקות ככל שנתקרב אליהן; קרוב לקו האופק נצפו אגמים ולחופיהם מזדקרים עצים, חלקם טובל במים.

לדברי המומחים, פטה מורגנה מתרחשת כאשר קרני האור מתעוותות בחלפן דרך שכבות אוויר בעלות צפיפויות שונות, החלות בשל הפרשי טמפרטורה חדים ביניהן (כמו שנראית מהצד כפית טבולה במים בכוס שקופה). המישור הצחיח (לשעבר!) והשטוח שמדרום לאורים קלט את קרינת השמש, פעל כמראה ענקית, חימם את האוויר הקרוב לקרקע וכך גרם להווצרות  שכבות-אוויר כמתואר לעיל. כשקרני האור מעוותות, הן יכולות להגיע לעינינו גם מעבר לאופק ואכן, יש הטוענים כי המראות שראינו הם השתקפות של אחד מהאגמים שלאורך תעלת סואץ.

אבל… מראשית שנות ה-90 של המאה שחלפה, עם הגעת מי השפד”ן, הפך המישור היבש לגן מעובד ומושקה: צבעו הפך ירוק, ההשקייה הרוותה בלחות את האוויר הקרוב לאדמה ופני הקרקע כבר לא חלקים. כנראה שתנאי השטח כבר אינם ידידותיים לפטה מורגנה. החקלאים אולי מרוויחים כסף, אבל איבדנו (לנצח?) את החלומות שמעבר לאופק.

דן גזית

*  *  *

* פָטָה מוֹרְגָנָה – מיראז’, חזיון תעתועים (מלטינית: הקוסמת מורגנה ששכנה במעמקי הים ואחזה את עיני המפליגים בו); שְׁרָבְרָאִי (שרב+ראי, מחידושי הסופר אביגדור המאירי). גם אחותו של גיבור המיתוס האנגלי, המלך ארתור, נקראה פטה מורגנה.

פורסם לראשונה ב “ככה זה, גיליון-45”

 

 

 

 

השארת תגובה