הצעה להדרכת טיולים בצפון הנגב לשנת תשס”ד, מותאמים למועדון “נווה אשכול”

הצעה להדרכת טיולים בצפון הנגב לשנת תשס”ד, מותאמים למועדון “נווה אשכול”

 לצערי , מכל המסלולים שהצעתי להלן, רק הטיול לחורבות חלוצה בוצע; לדעתי – בהצלחה גדולה (*). הנהלת נווה אשכול – אחרי היסוסים רבים – ביטלה את שארית המבצע.

                                                                                                                              דן גזית.

Gazit | אבני גזית

מסלול 1 (נובמבר 2003): “שתי בירות לנגב”. חורבות העיר חלוצה: סיור רגלי יסודי ונינוח, בן כ-4 שעות (עם הרבה הפוגות בדרך) לגילוי צפונותיה של בירת הנגב לפני 1500 שנים; תצפית על באר שבע מגבעת חבלנים;  תל באר שבע: סיור רגלי קל בעיר יהודאית מתוכננת מימי הבית הראשון. (ולחילופין) סיור רגלי קל (עם הרבה קיוסקים …) בביר-א-סבע, העיר התורכית, בדגש היסטורי וארכיטקטוני.

מסלול 2 (ינואר 2004): הצצה לצפון הנגב ההררי. תצפית על פארק גולדה וביר עסלוג’; אנדרטת

“הקומנדו הצרפתי”; שבטה, שחזור של יישוב מכונס: ביקור יסודי תוך שיטוט נינוח כ-3 שעות, כולל ביקור בחווה חקלאית עתיקה משוקמת; תצפית מפסגת הר קרן על חולות עגור; תצפית

מחורבות ניצנה (הליכה קצרה וקלה); גשר תורכי מקסים (עבודה יהודית…); באר עזוז.

מסלול 3 (פברואר 2004): ארץ מרחבים. נחל אופקים ומלחמת העולם הראשונה; הקניון הגדול;

מצודת אופקים; שמורת האלמוגים (הליכה קצרה); מוזיאון לראשית מושבי מרחבים; חורבת פטיש (הליכה קצרה); האתר המצרי הקדום בעין בשור (בפארק אשכול).

מסלול 4 (מרץ 2004): פריחה ללא בוץ. “דרך הבשור” שלא הכרתם: 2-3 מסלולים רגליים (אחד מהם על הגדה שממול) ב”הליכה של שבת” = נחל בשור בהיבט בין-תחומי (הפתעות מובטחות).

מסלול 5 (אפריל 2004): ארץ גרר (ברכב 4 על 4 !). חורש האגבות; המסילה התורכית; מחצבות נחל שמריה; תל שרע; מאגר רהט; גשרי נחל גרר לתקופותיהם; יער שרשרת; תל הרור (הליכה קצרה לחילוץ עצמות דאובות מהנסיעה בג’יפים); חירבת עירְק; תקומה הישנה; תצפית ממאגר רעים \ בארי; נחל גרר תחתון.

יש להצטייד לכל הטיולים בביגוד ובהנעלה מתאימים, במזון ובמים לכל היום ולהביא בחשבון שאפילו שירותים מסודרים נעדרים לאורך המסלולים (לצד יתרונותיה של הנידחוּת יש, לצערנו, גם חסרונות…).

 

                                  (  מ ס ל ו ל    מ ס’    5  ה נ ” ל   –   ב ו ט ל  )

מסלול חילופי למס’ 5 (אפריל 2004): בין רכס חתירה לרמת ציפורים, באדיבות כביש 204.

חורבות ממשית (ממפסיס), ה”דָאוּן-טָאוּן” של צפון הר-הנגב; מצד ירוחם (ואולי האגם גם); אתר חלוקים, יישוב (?) משוחזר מתקופת דוד המלך (?); מיצפה ליפא – נוף נדיר, ציורי סלע וקברי טומולוס אדירים; מצפה חגי, מבט-על על “דרך האתרים” והצצה לראשית האיסלם.

(*) המסלול של חורבות חלוצה היה מעניין לכשעצמו: באחת מתחנות ההסברים שערכתי, בלב החורבה, אחד מהמטיילים פסע – משום-מה – לאחור, נתקל באבן ונפל אחורנית על גבו. מסתבר שהיה זה הורה מאוד מבוגר (מעל ל-90!) של חבר במועדון הקשישים (…). מיד ציוויתי שלא לגעת בו (כדי לא להחמיר, בטעות, את מצבו). בעודי חוכך בדעתי על הצעד הבא – נזכרתי בשני הצעירים הבדווים, הרכובים על טרקטורון, שמראשית סיורנו ליוו אותנו ממרחק. נפנפתי להם. הם הבחינו והתקרבו. הסברתי להם מה אירע והם התנדבו לעזור. מיד פתחנו לגמרי את המנסע האחורי (“הסבל”) של הרכב ויחדיו הרמנו את הקשיש (שהיה בהכרה מלאה ולא התלונן על כאבים) והשכבנו אותו על הטרקטורון. הבחורים הסיעו אותו בזהירות עד לאוטובוס, שהמתין קרוב לכביש, ואני המשכתי את ההדרכה מהנקודה שהפסקתי, כאשר כל הדרך הדאגה מכרסמת בי.

    סוף דבר: הגענו לאוטובוס, ומה רואות עיני? נהג האוטובוס והקליינט הקשיש שלי מסבים בו בנחת ומשחקים בקלפים… והכל הסתיים בטוב.

דן גזית,   15.08.2022

השארת תגובה